Selamat Datang ke Bicara Intelektual

Izinkan saya memperkenalkan kepada anda Bicara Intelektual, suatu cadangan wadah perkongsian idea pintar para remaja Malaysia.

Sejujurnya idea ini hadir setelah sekian lama saya menyaksikan bahawa golongan remaja turut memiliki pelbagai idea yang segar dan wajar diketengahkan. Menyedari kecanggihan teknologi kini yang boleh digunakan untuk proses percambahan, perkembangan dan perkongsian ilmu, saya yakin bahawa weblog ini mampu menjadi wadah dan mangkin kepada penyuburan idea berkenaan hal ehwal semasa di kalangan remaja.

Kendati pun demikian, hari ini masyarakat menyaksikan bahawa remaja sedang mengharungi suatu tahap yang sukar. Cabaran kebejatan moral yang melanda para remaja ketika ini merupakan masalah yang perlu ditangani segera, dan memerlukan kerjasama daripada seluruh pihak.

Namun, dicelah-celah keruntuhan moral yang melanda kebanyakan remaja, saya juga menyedari bahawa terdapat sebilangan remaja yang memiliki jiwa yang besar dan berkobar-kobar, intelektual yang tinggi serta kerohanian yang bersih terjaga. Saya percaya bahawa golongan ini memiliki horizon pemikiran yang tersendiri dan wajar diberi perhatian yang secukupnya.

Saya ingin menjemput para remaja Malaysia untuk bersama-sama menggerakan weblog ini sebagai suatu usaha menyebarkan idea-idea kalian. Idea-idea yang kalian kongsi dan hasilkan melalui tulisan artikel amatlah bernilai dan tidak wajar disia-siakan begitu sahaja. Saya juga bercadang untuk mewujudkan suatu newsletter Bicara Intelektual untuk dihantar kepada remaja yang berminat untuk membacanya.

Akhirnya, saya ingin mengambil kesempatan mengucapkan selamat berkunjung ke Bicara Intelektual.

Salam hormat,

Amar Razali.
Nashville, TN.

25 Safar 1428.
Mac 15 2007.

1 comment so far

  1. eq on

    this is great…
    we need more people like you…
    best of luck….

    just an idea….
    maybe you can discuss about the development of the Malay youth and what needs to be done…


Leave a Reply

